INA-GRM part 1

INA-GRM
Bernard Parmegiani
Pierre Henry
François Bayle
François-Bernard Mâche
Alain Savouret
Michel Chion

作曲家である前に、エンジニアであるBernard Parmegianiは、自身の作品を「 acousmaticな音楽 」と呼び、acousmaticであるという単語は、音の出所を見ることができないことを示す。ラジオかハードドライブ ( Hard disk drive、HDD ) から出て来る音、あるいは純粋に描写的なものを越えるフィルム・サウンドトラックはすべて「 acousmaticである 」。Parmegianiが実際に行うのは拡声器用の音楽で、1950年代の終わりから70年代中期までの作品はミュージックコンクレートの典型的なマテリアルを使用している。レコードまたは環境から採取された音、およびスタジオによって生成された音は連動する。 ( ビル・マイヤー )
このアルバムでの ” De Natura Sonorum – Matières Induites ” ( 1975 ) は、2004年にsub rosaからリリースされた「 Anthology of Noise & Electronic Music 3 」にも収録されていて、グリッチ以後のEmptyset -Demiurge variations、 Vainio ‎– Kilo、Yves De Mey ‎– Metrics、Concrete Fence (Regis & Russell Haswell)- New Release ( 1 ) などの先端音楽に共振しているもので、9/7 のイヴェント「 Presque Rien 」でブリコラージュしてみたが、何百もの小さなクリックおよび電子ノイズ、信号音で溢れている尖端音楽はすでにダンスミュージックの新しい領域へ変容しミュージックコンクレートとして機能している。

Bernard Parmegiani: De Natura Sonorum (1975)

** TheWelleszTheatre·: 2012/06/03
Bernard Parmegiani (*1927): De Natura Sonorum (1975).
Création 3 Juin 1975, Paris.
Dédié a Michel Descombey et au Ballet Indépendiente de Mexico.
The music published in our channel is exclusively dedicated to divulgation purposes and not commercial. This within a program shared to study classic educational music of the 1900’s (mostly Italian) which involves thousands of people around the world. If someone, for any reason, would deem that a video appearing in this channel violates the copyright, please inform us immediately before you submit a claim to Youtube, and it will be our care to remove immediately the video accordingly.
Your collaboration will be appreciated.

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Bernard Parmegiani ‎– De Natura Sonorum
Recollection GRM ‎– REGRM 009, Editions Mego ‎– REGRM 009
2 × Vinyl, LP, Reissue
Austria
Released: 2013
Première Série (28:03)
A1 Incidences / Résonances 4:00
A2 Accidents / Harmoniques 4:46
A3 Géologie Sonore 4:34
B1 Dynamique De La Résonance 2:53
B2 Étude Élastique 6:42
B3 Conjugaison Du Timbre 5:05
Deuxième Série (24:48)
C1 Incidences / Battements 1:43
C2 Natures Éphémères 4:08
C3 Matières Induites 3:44
C4 Ondes Croisées 2:01
C5 Pleins Et Déliés 4:39
D1 Points Contre Champs 8:31
composed by Bernard Parmegiani
composed in 1975 and premiered June, 3, 1975.
dedicated to Michel Descombey and the Ballet independiente from Mexico.
executive producer – Peter Rehberg
lacquer cut by CGB, Rashad Becker
Marketed By – Editions Mego
layout – Stephen O’Malley
liner notes – Valérie Vivancos
liner notes, coordination GRM – Christian Zanési, François Bonnet
digital Transfer – Diego Losa
phonographic copyright (p) – INA-GRM
copyright (c) – Recollection GRM
℗ 1975 INA-GRM.
© 2013 Recollection GRM.
Released in association with Editions Mego.
Courtesy of INA-GRM.

Bernard Parmegiani: “De Natura Sonorum – Matières Induites” (1975)

**Muzakian·: 2013/01/22

Bernard Parmegiani Youtube
http://www.youtube.com/results?search_query=Bernard+Parmegiani+&oq=Bernard+Parmegiani+&gs_l=youtube.3..0i19l5.135246.135246.0.135519.1.1.0.0.0.0.205.205.2-1.1.0…0.0…1ac..11.youtube.o_k_i2r6BSQ

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Pierre Henry: Le microphone bien tempéré (1950/1951) 1/2

*TheWelleszCompany: 2011/04/24
Pierre Henry (*1927): Le microphone bien tempéré (1950/1951). Realizzato nello studio di fonologia dell’ RTF, Parigi.
Prima parte (No.1-9)
1. Batterie Fugace
2. Bidule en Ut (œuvre composée avec P. Schaffer)
3. Fantasia
4. Dimanche noir I
5.Tarn Tarn II
6. Tam Tam concret
7. Tam Tam III
8. Micro rouge I
9. Tabou Clairon
Cover image: Pierre Henry.
Tempéré, ce microphone? On peut s’interroger sur le titre donné à cette suite de pièces composées entre 1950 et 1951, quand Pierre HENRY faisait ses gammes sauvages de musicien concret, au studio de la RTF. De “gammes” il s’agit bien, puisque le fiano préparé (découvert par l’auteur indépendamment de John CAGE) en était la source sonore non unique, mais privilégiée. Ainsi ce recueil a-t-il l’unité, que lui confère cette source commune, d’un cahier d”‘études transcendantes”, exploitation et sublima- tion de l’instrument qui justifie la référence à BACH dans le titre. Puisque piano préparé il y a, on notera la différence avec les préparations discrètes de CAGE, qui détournent et orientalisent l’instrument en lui gardant son unité : celles de Pierre Henry le font éclater beaucoup plus, en un orchestre de sonorités plus diverses, plus étalées dans le spectre des possibles. Reste que pour certaines de ces brèves études, la démarca- tion entre musique concrète et musique instrumentale est difficile à faire : mais n’est-ce pas toujours de la musique?

ピエール・アンリは1927年12月9日パリ生まれのエレクトロアコースティック音楽のフランスの作曲家。エレクトロニック・ミュージックの開拓者でありミュージックコンクレートの先駆者。もともと古典的なフランスのピアニストおよび打楽器奏者だった。当時、ピエール・アンリの、常に「音楽とは何か」という疑問をリスナーに投げかけ、どんな自然に発生する音も音楽でありえるという考えはとても新しい概念だった。クラブシーンで彼が注目されたのは、テレビ番組「フューチュラマ」のテーマ曲にアンリの「サイケ・ロック “Psyché Rock” 」(1967年)が使われていたその曲がnu jazzブームの一端としてFatboy SlimやWilliam Orbitのリミックスで再発掘された90年代後半だった。INA/GRMがクラブカルチャーの尖端で再注目されているいまのうちに、この「Le Microphone Bien Tempéré」やFrenc Philipsレコードから60年代後半から70年代頭にリリースされていた銀箔ジャケットProspective 21e Siècle の40数枚も是非再発して欲しい。

Prospective 21e Siècle
http://www.discogs.com/Pierre-Henry-Le-Voyage/release/332445?ev=rr
http://www.discogs.com/label/Prospective+21e+Siècle

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Pierre Henry-06Pierre Henry-07

Pierre Henry ‎– Le Microphone Bien Tempéré
INA-GRM ‎– AM 006.08
Collection GRM
Vinyl, LP, Album
France
Released: 1977
A1 Batterie Fugace 2:12
A2 Bidule En Ut 2:00
A3 Fantasia 4:39
A4 Dimanche Noir I 2:35
A5 Tam Tam II 2:24
A6 Tam Tam Concret 2:34
A7 Tam Tam III 3:30
A8 Micro Rouge I 2:30
A9 Tabou Clairon 1:25
B1 Tam Tam IV 3:30
B2 Vocalises 2:41
B3 Sonatine 4:20
B4 Antiphonie 3:00
B5 Micro Rouge II 3:15
B6 Tam Tam I 4:29
B7 Dimanche Noir 2:43
Composed By – Pierre Schaeffer (tracks: A2)
Composed By, Piano [Prepared Piano] – Pierre Henry
Directed By [Collection Grm] – François Bayle
Notes
“Le microphone bien tempéré” for tape composed 1950.
Premiered May, 23, 1952 at Conservatoire de Musique de Paris (Paris, France).
Packaged in a gatefold sleeve and supposedly released circa 1977.
Reissued on compact disc (Philips, 472 201-2, 2002).

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Pierre Henry: Le microphone bien tempéré (1950/1951) 2/2

**TheWelleszCompany·: 2011/04/24
Pierre Henry (*1927): Le microphone bien tempéré (1950/1951). Realizzato nello studio di fonologia dell’ RTF, Parigi.
Seconda parte (No.10-16)
10. Tam Tam IV
11. Vocalises
12. Sonatine
13. Antiphonie
14. Micro rouge II
15. Tam Tam I
16. Dimanche noir II
Cover image: Pierre Henry.
Tempéré, ce microphone? On peut s’interroger sur le titre donné à cette suite de pièces composées entre 1950 et 1951, quand Pierre HENRY faisait ses gammes sauvages de musicien concret, au studio de la RTF. De “gammes” il s’agit bien, puisque le fiano préparé (découvert par l’auteur indépendamment de John CAGE) en était la source sonore non unique, mais privilégiée. Ainsi ce recueil a-t-il l’unité, que lui confère cette source commune, d’un cahier d”‘études transcendantes”, exploitation et sublima- tion de l’instrument qui justifie la référence à BACH dans le titre. Puisque piano préparé il y a, on notera la différence avec les préparations discrètes de CAGE, qui détournent et orientalisent l’instrument en lui gardant son unité : celles de Pierre Henry le font éclater beaucoup plus, en un orchestre de sonorités plus diverses, plus étalées dans le spectre des possibles. Reste que pour certaines de ces brèves études, la démarca- tion entre musique concrète et musique instrumentale est difficile à faire : mais n’est-ce pas toujours de la musique?

The music published in our channel is exclusively dedicated to divulgation purposes and not commercial. This within a program shared to study classic educational music of the 1900’s (mostly Italian) which involves thousands of people around the world. If someone, for any reason, would deem that a video appearing in this channel violates the copyright, please inform us immediately before you submit a claim to Youtube, and it will be our care to remove immediately the video accordingly.
Your collaboration will be appreciated.

“Vocalises”, from Pierre Henry’s “Le Microphone Bien Tempéré” (1950-51)
http://www.youtube.com/watch?v=sWdvBUfjBI8
***PollisDrake·: 2012/04/29
“Vocalises”, the eleventh (and best) movement of Pierre Henry’s “Le Microphone Bien Tempéré” (1950-51)

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François Bayle ‎– Grande Polyphonie
INA-GRM ‎– AM 727.04
Collection GRM
Vinyl, LP
France
Released: 1978
A1 Appel Et Lignes Actives 5:04
A2 Notes Répétées 2:50
A3 Au Jardin 5:05
A4 Figures Doubles 5:13
B1 Grande Polyphonie 15:45
B2 Rappel 1:40
Notes
First performed April 7, 1975, Paris for the European Radiobroadcasting Union in association with Perspective du XXe Siècle.

フランソワベイルは、1932年4月27日、マダガスカルのトアマシナに生まれ、14歳までフランスの植民地トアマシナで過ごす。46年、フランス、ボルドーに移住し文学と数学を専攻。54年、パリに移住しパリ国立高等音楽院にてオリヴィエ・メシアン、ピエール・シェフェールのクラスで学び、1960年、ダルムシュタットにてカールハインツ・シュトックハウゼンの元で作曲を学んだ。1958年、シェフェールが創設したフランス音楽研究グループ(GRM)に参加。2年間研究生として同機関に所属した後、1966年、役職に就く。1975年に創設されたフランス国立視聴覚研究所(INA)に同グループが一部門として統合されてからは、グループの最高責任者として1997年まで所長の役に就いた。電子音楽業界におけるベイルの最も大きな技術的功績は、アクースモニウムの開発である。
1997年、フランス音楽研究グループを引退してからは、レーベルMagisonを設立し、主に自身の作品を出版している。また2001年以降は、フランス著作権協会(SACEM)の交響音楽部門の責任者を努めている。この「Grande Polyphonie Side」でみられるベイルが開発した電子音楽のためのスピーカーオーケストラ「アクースモニウム」。民族楽器や民芸楽器での素朴なサウンドが音響やテープ具体音、変調された発生電子音などが加工され多彩なポリフォニーを奏でる。ミュージックコンクレート作品。

François Bayle Grande Polyphonie Side A

François Bayle Grande Polyphonie Side B

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R-326864-1337884835-6218François Bayle ‎– Erosphère
INA-GRM ‎– 9108 BA
Série Gramme
Vinyl, LP
France
Released: 1982
A1 La Fin Du Bruit 26:00
A2 Eros Bleu 4:50
B1 Toupie Dans Le Ciel 22:30
B2 Eros Noir 2:45
R-326864-1337884870-5173Phonographic Copyright (p) – INA-GRM
Distributed By – Harmonia Mundi
Printed By – Montreuil Offset
Recorded At – Salle Olivier Messiaen
Credits
Composed By, Illustration [Pendulum Drawing], Liner Notes – François Bayle
Engineer [Régie] – Geneviève Mâche, J. Schwarz*
Executive-producer – Suzanne Bordenave
Photography By – Guy Vivien, Lázló Ruska, Ralph A. Fassey*
Sleeve – Bayle*, Marinelli*
Technician [Gravure] – André Perriat
Notes
Recorded live during the world premiere at “Grand auditorium de la Maison de Radio France”, January 21, 1980 (Paris, France).
The versions pressed on the record are shortened versions due to limitation format.

“La fin du bruit” composed 1978-79.
“Toupie dans le ciel” composed 1979.
“Eros bleu” & “Eros noir” composed 1980.

“Série gramme : haute précision acoustique en pochette économique” (Serie gramme: high acoustic fidelity packaged in an affordable sleeve).
Exclusive gatefold sleeve conceived by Bayle/Marinelli.
Collection directed by François Bayle.
Printed at Polygram Montreuil-offset, France.

First edition has the generic one-colour cover with the logo of the collection Gramme.
Second edition has an illustrated cover.
Includes two 12″/12″ blank & white booklets, one 8-page with pictures and texts in French, and a 4-page with translations in English and German, without pictures.
Barcode and Other Identifiers
Other (Harmonia Mundi Distribution Code): HM 38
Rights Society: SACEM SACD SDRM SGDL

海外のある批評家はベールの作品“Erosphère”を「ヴォルフガンク・フォークトのガスを思わせるディープなパルスを備えた5つの動作を浮上させている」という。ベールは音を精力的であるが穏やかな歩みで展開させながら、シームレスの方法で人工スペースを並置する。

François Bayle ~ Eros noir (from Erosphère 1980)

****オブジェマガジン「遊」<1005>(1979)に掲載されていた 電気・電子音響音楽史を語った秋山邦晴氏の文章がいまでも新鮮で興味深い。秋山氏とは工作舎で何度かお会いする機会があり、お互いもっとゆっくり話す時間を持ち現代音楽のことなど教えていただいておけばよかったと後悔している ( ぼくも同時期「遊」でディスクリッピンやロックシーンを連載させて頂いていた )。

「電気で音を出したいという発想は、結局のところ「知覚の拡張」.と「音の無限分割」に対する人間の憧憬にもとづいているのでしょうね」
「音というのは不思議なほどに認識と深く結びついているのですよ。とくに現代音楽と.知的頭脳の構造的変化との関係は緊密です。現代音楽は認識の音楽でもある。………演奏が認識作業であり知覚の自由な拡張である………音こそが肉体の限界を超えるためにあると考えるべきではないでしょうか。「われわれの新しい電気的テクノロジーはわれわれの中枢神経組織の拡張である。」(マクルーハン)
「電子音楽の誕生において、原始古代では調律されていない騒音や雑音が主体であった音楽は次第に平均律の構造にむかい、近代においてすっかり騒音を駆除し終わったところへ、再び騒音の復権が持ち出されてきたという結構をみることができる。騒音から楽音へという古代から近代への流れは、1950年前後のミュージックコンクレートと電子音楽によって大軌道転回を迎え、再び楽音から騒音の正念場を経験させられるわけです。」
「シュトックハウゼンは電子音楽の最大の発見はリズムと音高と音色が物理学的に同一のものであったということにある、と言いますが、この言葉にはハイゼンベルクらの量子力学がもたらした「物理学的統一像」のイメージがあきらかに音の世界像とアイデンティファイされている事情を窺うことさえできそうです。実際にもセリー・アンテグラルの『音価と強弱のモード』(オリヴィエ・メシアン1947)や、シュトックハウゼンのこの時期の多くの曲にみられるようにここにおいてはじめて音はひとつのフィジカルなスペクトルとしてとらえられた。音をスペクトルとして設定すると、たとえば単純に言って、スペクトルの最低周波数が音の音高となり、同じスペクトルの高次な部分音が音色となり、またこの音をそのまま低い音域に移し変えてやれば、音色を表現していた部分音は周波数に応じて音高を表現しはじめるに至る——といったことになる。もっと低周波に移してやれば、単純な周期的なパルスにもなるわけですね。このような考え方をセリー・アンテグラルと言いますが、それは、音を時間函数の内にとらえうるきわめて量子力学的な発想だったとも言えるわけです。ここに音は新しい「組織思考」をもつに至った。」

秋山邦晴

http://ja.wikipedia.org/wiki/秋山邦晴

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フィールドレコーディング+自然音+電子音+器楽音をコラージュするミュージックコンクレート。いまだからこそオーソドックスなこうした手法が、尖端のテクノミュージック、エレクトロ、インダストリアルテクノ、ミニマルに生きてくる。82年にINA-GRMから発表された”Kassandra”には、小鳥の鳴き声、水滴の音、虫の羽音、焚き火の音などの自然音に民族楽器や器楽、電子音が重なる。世界には腐るほどの音が飛び交っている、昆虫採集するようにマイクで音響採集する喜びと遊び、ミュージックコンクレートって、そんな玩具箱を引っくり返すような音楽。François-Bernard Mâcheは1935年にクレルモン・フェランで3代続く音楽家の家庭で育った生まれながらの音楽家。 ギリシャの考古学に関するスペリオル研究を卒業、オリヴィエ・メシアンのクラスでのエントリー、古典的文字のアグリゲーションへの関与など、学術的でアカデミックといえばアカデミックだが、それに甘んじることのない実験/前衛への態度、姿勢を持った音楽家だった。

François-Bernard Mâche ‎– Kassandra
INA-GRM ‎– 9107 MA, INA-GRM ‎– n° 9107 mâ
Série Gramme
Vinyl, LP
France
Released: 1982
A Kassandra
Conductor – Boris de Vinogradow
Engineer [Assistant] – Marie-France Aleon
Ensemble – Ensemble Du Nouvel Orchestre Philharmonique
Instruments [Ancient] – Jean-Claude Veilhan
Instruments [Exotic] – François-Bernard Mâche
Piano – Jean Koerner, Martine Joste
23:08
B1 Sopiana
Engineer [Assistant] – Olivier Beurotte
Flute – Pierre-Yves Artaud
Piano – Jacqueline Méfano
11:46
B2 Amorgos
Conductor – Boris de Vinogradow
Engineer [Assistant] – Marie-France Aleon
Ensemble – Solistes De L’Ensemble 2e2m*
12:39
Companies etc
Distributed By – Harmonia Mundi
Credits
Artwork [Photogrammes] – François-Bernard Mâche
Engineer – Jean Chapaut
Layout, Design Concept [Artwork Concept] – Suzanne Bordenave
Liner Notes – Daniel Charles, F.B.M.
Management [Série Gramme] – François Bayle
Photography By – Monique Dupont Sagovin, R. Botella, Roger Picard, X (100)
Sleeve [Pochette Exclusivité] – Bayle*, Marinelli

Serie Gramme-Francols- Bernard Mache-08Serie Gramme-Francols- Bernard Mache-09

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Notes
“Kassandra” pour 14 instruments et bande magnétique – Prix Italia 1977 (Editions du Mordant); premiered 16 October 1977 at France-Culture Ateliers de création radiophonique, commissioned by Radio France.

“Sopiana” pour flûte, piano et bande magnétique (Editions Amphion); premiered at Cours d’Eté, PECS, Hongrie, 12 July 1980.

“Amorgos” pour 12 instruments et bande magnétique (Editions du Mordant); premiered at Festival de Metz, 16 November 1979 by Ensemble 2e2m directed by Lukas Vis.

Packaged in gatefold sleeve, includes an 8-page 12″/12″ black & white booklet with pictures and texts in French.
“Série gramme : haute précision acoustique en pochette économique” (Serie gramme: high acoustic fidelity packaged in an affordable sleeve).

François-Bernard Mâche “Sopiana” for flute, piano & tape (1982)

** FluteZen·: 2013/09/07
Katrin Zenz, flute
Dimitri Vassilakis, piano
concert performance
Onassis Cultural Center SGT Athens, 2011

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Alain Savouret-02Alain Savouret-01
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Alain Savouret-05Alain Savouret-06

電子音楽家Alain Savouret(1942, Le Mans, France)は、パリ・コンセルヴァトワールに学び、師のひとりにオリヴィエ・メシアンがいる。国営ラジオフランスのプロデューサー、ノンイディオマティックな即興演奏グループ、フランス宗教音楽の遺産収集、出版、環境音楽の構成的な探求などの経歴を持つ。マイクロホン、4トラックのテープレコーダーだけで、こうした音楽も作れる。Alain Savouretの77年の作品“ L’Arbre Et Caetera”。A面は具体音の断片が電気回路の中を疾走するミュージックコンクレート。B面はBYG Actuelシリーズの名盤で知られるThe GERM EnsembleのGerard Fremyのピアノと自身の操る電子音によるライヴエレクトロニクス。

Alain Savouret ‎– L’Arbre Et Caetera
INA-GRM ‎– AM 647.07
Collection GRM
Vinyl, LP, Album
France
Released: 1977
A1 L’Arbre Et Caetera 15:42
Selon
A2 1er Tiers-Temps Variations 1 À 6 7:00
B1 1er Tiers-Temps Variation 7 3:00
B2 2ème Et 3ème Tiers-Temps 18:04
Companies etc
Distributed By – Harmonia Mundi
Credits
Composed By, Harpsichord, Organ – Alain Savouret
Piano – Gérard Frémy
Notes
L’arbre et caetera for tape realized at studio 52 of Groupe de recherches musicales de l’ORTF.
Premiered August 2, 1972 at Cloître des Célestins during the 26th Festival d’Avignon as a tetraphonic work.
The version of L’arbre et caetera presented here is the stereophonic reduced version.
Barcode and Other Identifiers
Other (Harmonia Mundi Distribution Code): HM 50

Alain Savouret: L’arbre et caetera (1972)

*****andreachinaglia90·: 2013/01/19
Alain Savouret: L’arbre et caetera, for tape realized at studio 52 of Groupe de recherches musicales de l’ORTF (1972).

Premiered August 2, 1972 at Cloître des Célestins during the 26th Festival d’Avignon.

Alain SAVOURET, L’arbre et caetera
http://fresques.ina.fr/artsonores/fiche-media/InaGrm00343/alain-savouret-l-arbre-et-caetera.html

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Michel Chion ‎– La Ronde-01Michel Chion ‎– La Ronde
INA-GRM ‎– 9114 CH
Série Gramme
Vinyl, LP
France
Released: 1983
La Ronde (24:08)
A1 Pensées Du Matin 1:23
A2 Ariette 1:06
A3 L’été 2:09
Michel Chion ‎– La Ronde-02A4 Playtime 3:15
A5 La Vierge Folle 3:11
A6 Les Mots 1:44
A7 Pour Lucienne 3:42
A8 Jardin Jadis 1:26
A9 Prière 3:45
A10 Pensées Du Soir 1:42
A11 La Machine À Passer Le Temps 5:22
On N’arrête Pas Le Regret (12:47)
B1 Coup De Soleil Sur Un Vitrail 2:06
B2 Cris Et Babils 4:23
B3 Mondnacht 1:07
B4 Ronde “Notre Dame Du Regret” 1:06
B5 Cauchemar En Rose 3:40
B3 Tu Mouvement 9
Lyrics By – Robert Desnos
Voice – Claire Renard, Florence Chevallier, Ghédalia Tazartès, Korinna Rahls-Frisius, Lanie Goodman, Pascale Ebel
11:50
Companies etc
Phonographic Copyright (p) – INA-GRM
Produced At – Studios INA-GRM
Credits
Composed By, Liner Notes – Michel Chion
Directed By [Collection] – François Bayle
Directed By [Gramme Series] – François Bayle
Recorded By, Performer [Piano, Toy Piano, Prepared Piano, Clavicorde, Electric Organ, Korg Synthesizer], Lyrics By – Michel Chion (tracks: A1 to A10)
Voice – Ellen Larsen (tracks: A1 to A10), Lanie Goodman (tracks: A1 to A10)
Notes
“La Ronde” suite in ten movements composed in 1982. Realized in INA-GRM studios (Summer 1982).
“On n’arrête pas le regret” composed in 1972. Commissioned by INA-GRM and realized in INA-GRM studios.
“Tu” (Mouvement 9) composed in 1981. Commissioned by INA-GRM.
P 1983 INA-GRM

“Série gramme : haute précision acoustique en pochette économique” (Serie gramme: high acoustic fidelity packaged in an affordable sleeve).

Includes three 12″/12″ blue-indigo & white booklets, one 8-page with pictures and texts in French, a 4-page with translations in English, without pictures, and another 4-page with translations in German, without pictures.

電子音楽家Michel Chionが83年の作品。ロック、ジャズ、民族音楽、映画音楽まで横断するオーディオヴィジュアルの研究者としても知られ著書も多い。ミュージックコンレートがいかにインダストリアルテクノやダブに近い音楽だったのか、このアルバムを聴けば納得するだろう。

Michel Chion ‘La Ronde’ excerpt 1983

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INA-GRM
Profile:
Groupe de recherches musicales (GRM) is a pioneering French public centre in electro-acoustic research operating from Maison de Radio France in Paris and commissioning music works, developping compositional tools, promoting electro-acoustic music through radio, concerts, records, books and the internet.
http://www.discogs.com/label/INA-GRM

Sublabels:
Collection GRM, L’Acousmathèque, Présences Électronique, Série Gramme, Studios INA-GRM
Parent Label:
INA
Contact Info:
Maison de la radio
116 avenue du Président Kennedy
75016 Paris, France
E> grm@ina.fr

http://www.inagrm.com/
https://myspace.com/inagrm

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Collection GRM
Profile:
Directed by François Bayle.
Parent Label:
INA-GRM
http://www.discogs.com/label/Collection+GRM

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Série Gramme
Profile:
Collection (1978-1983) directed By François Bayle of vinyl records packaged in exclusive gatefold sleeve designed by François Bayle with Gérard Marinelli, also including an illustrated booklet.

“Série gramme : haute précision acoustique en pochette économique” (Serie gramme: high acoustic fidelity packaged in an affordable sleeve).
Parent Label:
INA-GRM
http://www.discogs.com/label/Série+Gramme

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rock magazine 「 Musica Viva 」1980/1
Musica Viva-01b70年代中期から80年にかけてフランスのINA-GRM(国立視聴覚研究所・音楽研究グループ)からリリースされていた現代音楽 、実験音楽は、ぼくにとってはドイツのクラウトロックの延長線上にあったもので、こうしたフランス国営放送放送局RTFのスタジオを使い、シンセサイザーの電子音やフィールドレコーディング、ノイズなど、磁気テープをカットアップし電子音を加工するミュージックコンクレートも電子音楽のひとつとして聴き、かなりの影響を受けた。当時こうした音楽は文脈を外れ理論を欠いているという理由から、クラシックや現代音楽畑のひとからは敬遠されていたのも事実で、おそらく、それはいまも変わらないだろう。70年代も終わりイアンカーティスの自殺とロックの終焉を契機に、80年代の頭は多様すぎる音楽が表出し始め、ぼく自身も新しい音楽への出口を探さずにはいられなかった。ちょうどそうした最中に、大阪ドイツ文化センターの本棚にあった近代から現代音楽の資料をエディトリアルした洋書「Musica Viva」を発見し、それをお借りして下敷きにしたロックマガジン特集号「Musica VIva」(全112ページ21.2×29.7cm 、何故、新音楽はそんなに聞くのが困難なのだろうか/戦後ヨーロッパ音楽の動向/年表・西洋音楽のメインストリーム1900-1980/前衛音楽の媒体としてのキャバレー/現代音楽からロック的展開へ 他 ムジカ・ヴィヴァ レコードカタログ )を1980年1月に編集/出版し、イーノからクラフトワーク、クラウトロック、イタリアでのクランプスなどの電子音楽の流れのなかにINA/Grmの文脈を接ぎ木した。当時、その編集は、ちょっとばかり強引すぎたかなと思ったけれど、いまとなってはその選択肢も間違っていなかったと、、。
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2013 9/19 pm21.09

**阿木譲a perfect day 今日までの閲覧者
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